Thursday 6 November 2014

Tips Perut kempis dan pejal selepas bersalin

Selamat malam semua..


Masalah Perut Buncit
Sedang rehat-rehatkan diri, saya tergerak hati untuk berkongsi dengan anda semua cara mengatasi perut boroi dan mengeleber... Masalah ni tidak lari dari ibu-ibu yang sudah melahirkan anak. Kalau tidak dijaga semasa berpantang, memang akan terjadi perut buncit dan mengeleber. Sebagai isteri yang suka menjaga penampilan kemas dan teratur, mesti mengidamkan bentuk badan yang asal sebelum bersalin.

Anda mungkin boleh mengikuti tips-tips berikut :-

1. Semasa berpantang, jangan duduk terlalu lama. Anda dinasihatkan berehat di atas katil dalam keadaan berbaring. Ini kerana dibimbangi, peranakan akan jatuh.

2. Jangan lupa susukan bayi yang baru lahir sehingga berumur 2 tahun. Doktor akan sarankan ibu-ibu yang baru bersalin untuk memberikan susu ibu sahaja kepada bayi mereka. Banyak kebaikkan sebenarnya kepada ibu. Jangan takut untuk menyusukan bayi anda. Ramai ibu yang takut memberikan susu ibu, kerana bimbang payu dara akan kendur dan jatuh. Apabila kita menyusukan bayi, hormon dalam badan akan bertindak balas, dan membantu mempercepatkan pengecutan rahim.


3. Pakai bengkung selepas 2 minggu bersalin. selepas jahitan dah pulih. Cara ini memang berkesan! Saya amalkan pemakaian bengkung selepas bersalin anak pertama dan kedua.


4. Pakai losyen selulit (yang ada di farmasi), urut bahagian perut dari bawah ke atas. Jangan sesekali urut dari atas ke bawah! Tambah parah nanti perut mengeleber..

Ambil suplement untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka dan kembali bertenaga.


Shaklee


Set Bersalin


Whatsap 013-8577278
FB Crist Inna


https://www.facebook.com/messages/crist.inna.37





No comments:

Post a Comment